Τι είδε ο μεγάλος ανταγωνιστής της Barbie στην Ελλάδα

Τι είδε ο μεγάλος ανταγωνιστής της Barbie στην Ελλάδα

Του Γιώργου Λαμπίρη

Στρατηγικής σημασίας αγορά αποτελεί η Ελλάδα για την πολυεθνική εταιρεία κατασκευής και διάθεσης παιχνιδιών MGA Entertainment, η οποία πρόσφατα προχώρησε στην ίδρυση θυγατρικής στη χώρα μας. Η καλιφορνέζικη εταιρεία που παράγει κούκλες, όπως τις ιδιαίτερα δημοφιλείς στην Αμερική Bratz, αλλά και τις κούκλες Rainbow High, αποτελεί στην άλλη όχθη του Ατλαντικού Ωκεανού το αντίπαλον δέος της Barbie. Ιδιαίτερα γνωστή, μάλιστα, είναι για τα προϊόντα Little Tikes, μια σειρά παιδικών παιχνιδιών που τοποθετούνται σε παιδότοπους, παιδικές χαρές και ανοιχτές ή κλειστές εγκαταστάσεις.

Η εταιρεία διατηρούσε ήδη και προ της ίδρυσης της θυγατρικής αρκετές συνεργασίες με τους μεγαλύτερους λιανεμπόρους παιχνιδιών στη χώρα μας, όπως τα Jumbo, ο Μουστάκας, τα Max Stores, η Toy Shop, το Παιχνιδόσπιτο και άλλοι. Ωστόσο πριν από λίγο καιρό, στο πλαίσιο της στρατηγικής επέκτασης στην ευρωπαϊκή αγορά και έχοντας ιδρύσει ήδη θυγατρικές σε Ιταλία, Ισπανία και Γαλλία, αναζήτησε έναν τέταρτο άξονα για να εκπληρώσει τον στόχο της και εντέλει αποφάσισε να εισέλθει στην Ελλάδα, όπως επισημαίνει μιλώντας στο "Κ" ο Πάνος Καλογερόπουλος, Managing Director της MGA Entertainment για Ελλάδα, Κύπρο και Τουρκία. 

Hub για την επέκταση σε Ευρώπη - Μέση Ανατολή - Αφρική

Όπως ο ίδιος επισημαίνει, η Ελλάδα πλέον αποτελεί hub για τη διεύρυνση της δραστηριότητας της εταιρείας σε χώρες όπως η Κύπρος, η Τουρκία, η Ρουμανία, η Μέση Ανατολή, η Νότια Αφρική, η Αίγυπτος, το Μαρόκο και η Τυνησία μέσω αντιπροσώπων-συνεργατών. Σε ό,τι αφορά τα logistics, οι εγκαταστάσεις της MGA που εξυπηρετούν την Ελλάδα βρίσκονται στο Ρότερνταμ της Ολλανδίας, ενώ για τη διακίνηση των προϊόντων της στη χώρα μας συνεργάζεται με το δίκτυο του πολυεθνικού ομίλου Raben Group, που διατηρεί παρουσία με γραφεία στον Πειραιά, τη Θεσσαλονίκη και το Ηράκλειο της Κρήτης. 

Σημειώνεται ότι οι μεγάλες αλυσίδες παιχνιδιών, όπως τα Jumbo και ο Μουστάκας, σε συνδυασμό με τα Public και τον Σκλαβενίτη, εκτιμάται από την αγορά ότι πραγματοποιούν περίπου το 60% των πωλήσεων παιχνιδιών στην εγχώρια αγορά. Σημαντικό μερίδιο στην "πίτα" των πωλήσεων διατηρούν επίσης τα καταστήματα που υπάγονται στη λεγόμενη παραδοσιακή αγορά, και πρόκειται κυρίως για τοπικές επιχειρήσεις ανά την επικράτεια. Κατά τις ίδιες εκτιμήσεις, ο τζίρος του κλάδου πώλησης παιχνιδιών στην Ελλάδα αγγίζει περίπου τα 250 εκατομμύρια ευρώ και η χώρα μας έχει τη δεύτερη μεγαλύτερη κατά κεφαλήν κατανάλωση παιχνιδιών μετά τη Μεγάλη Βρετανία. Ωστόσο πρόκειται για μια αγορά που σε γενικές γραμμές δεν παρουσιάζει προοπτικές σημαντικής ανάπτυξης τα επόμενα χρόνια, λόγω της υπογεννητικότητας, και θα μπορούσε εν γένει να θεωρηθεί ότι έχει μια σταθερή πορεία από πλευράς πωλήσεων. Είναι χαρακτηριστικό ότι κάθε χρόνο που περνάει οι γεννήσεις στη χώρα μας μειώνονται, καθώς, για παράδειγμα, ο σχετικός αριθμός το 2018 ήταν 86.440 (44.525 αγόρια και 41.915 κορίτσια) και το 2022 ήταν περαιτέρω μειωμένος στις 76.541 γεννήσεις (39.558 αγόρια και 36.983 κορίτσια), σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής.

Ποια είναι η MGA

H MGA Entertainment ιδρύθηκε το 1979 από τον Ισαάκ Λάριαν, ο οποίος σήμερα διατηρεί το 82% των μετοχών της και το υπόλοιπο 18% ανήκει στην οικογένεια Λάριαν. O Λάριαν προέρχεται από εβραϊκή οικογένεια του Ιράν. Η οικογένειά του μετακόμισε στην Τεχεράνη σε ηλικία τεσσάρων ετών. Ο πατέρας του διατηρούσε ένα μικρό υφαντουργείο, όπου ο Λάριαν άρχισε να εργάζεται σε ηλικία 9 ετών. Αναζητώντας μια επαγγελματική ευκαιρία, έφτασε στις Ηνωμένες Πολιτείες μόνος του το 1971 σε ηλικία 17 ετών, χωρίς να έχει κάποιο μέρος για να μείνει, χωρίς να γνωρίζει αγγλικά και με μόλις 750 δολάρια στην κατοχή του. Βρήκε δουλειά στη λάντζα εστιατορίου με 1,65 δολάρια την ώρα και αργότερα έγινε σερβιτόρος. Έπειτα από έναν χρόνο εργασίας γράφτηκε στο Los Angeles Southwest College και στη συνέχεια μεταφέρθηκε στο California State University του Λος Άντζελες, όπου αποφοίτησε το 1978 με πτυχίο πολιτικού μηχανικού.

Στη μεταφοιτητική του ζωή ο Λάριαν ξεκίνησε μια εταιρεία ταχυδρομικών παραγγελιών με την ονομασία Surprise Gift Wagon, η οποία πουλούσε διακοσμητικά προϊόντα από ορείχαλκο που κατασκευάζονταν στην Ασία.

Αποτυγχάνοντας στο συγκεκριμένο εγχείρημα, επικεντρώθηκε στην εισαγωγή ηλεκτρονικών ειδών ευρείας κατανάλωσης με τον αδελφό του Φρεντ σε μια εταιρεία που αργότερα ονομάστηκε ABC Electronics. Το 1987 ο ίδιος και ο αδελφός του έγιναν διανομείς για τη Nintendo και το 1993 έγιναν κάτοχοι άδειας διανομής για τους "Power Rangers". Το 1997 τα παιχνίδια συγκέντρωσαν όλο τους το ενδιαφέρον, ενώ σημείωσαν την πρώτη τους εμπορική επιτυχία με το Singing Bouncy Baby, μια κούκλα που τραγουδούσε.

Η μεγάλη ανταγωνίστρια της Barbie

Το 1998 ο Λάριαν άλλαξε το όνομα της εταιρείας του σε MGA Entertainment και το 2001 η MGA ανέπτυξε την κούκλα "Bratz", η οποία θεωρήθηκε η μεγάλη ανταγωνίστρια της Barbie. Είναι χαρακτηριστικό ότι το 2005 οι πωλήσεις της Bratz ανήλθαν συνολικά σε 800 εκατομμύρια δολάρια, πολύ μπροστά από τον κύριο αντίπαλό τους, την Barbie, με 445 εκατομμύρια δολάρια σε πωλήσεις.

Το 2004 η Mattel μήνυσε την MGA ισχυριζόμενη ότι ο σχεδιαστής της κούκλας Bratz είχε αναπτύξει την ιδέα ενώ εργαζόταν για τη Mattel και ότι η MGA είχε πληρώσει υπαλλήλους της Mattel για να εργαστούν σε projects της MGA. Η MGA αντέκρουσε, ισχυριζόμενη ότι η Mattel κατασκόπευε τους πωλητές της με άτομα μεταμφιεσμένα σε αγοραστές παιχνιδιών και τοποθέτησε εκ νέου την Bratz στα καταστήματα. Τον Νοέμβριο του 2006 η MGA εξαγόρασε τον κατασκευαστή παιχνιδιών για νήπια και προσχολική ηλικία Little Tikes. Το 2010 η MGA κυκλοφόρησε την επιτυχημένη κούκλα "Lalaloopsy". 

THE FUTURE OF DRIVING

Οταν η πολυτέλεια συναντά την τεχνολογική υπεροχή