Της Ελευθερίας Πιπεροπούλου
Η βιοµηχανία των προϊόντων για κατοικίδια ζώα αποτελεί αδιαµφισβήτητα έναν από τους πλέον δυναµικούς και ανερχόµενους κλάδους παγκοσµίως. Αυτή η ανάπτυξη πηγάζει από την αυξηµένη ζήτηση εκ µέρους των καταναλωτών για υψηλής ποιότητας και προηγµένα προϊόντα που ανταποκρίνονται στις ανάγκες και τις προσδοκίες των κατοικιδίων τους, καλύπτοντας κάθε πτυχή της ζωής τους, από εξελιγµένες διατροφικές επιλογές έως καινοτόµα αξεσουάρ και προϊόντα περιποίησης.
Σύµφωνα µε µια πρόσφατη ανάλυση του Bloomberg Intelligence, η παγκόσµια βιοµηχανία κατοικίδιων ζώων είναι έτοιµη να διογκωθεί από τα περίπου 320 δισ. δολ. σήµερα σε σχεδόν 500 δισ. δολ. έως το 2030. Η ανάλυση διαπιστώνει ότι η ανάπτυξη αυτή ενισχύεται τόσο από τον αυξανόµενο πληθυσµό κατοικίδιων ζώων παγκοσµίως όσο και από την τάση... premiumization των προϊόντων και των υπηρεσιών που απευθύνονται στα ζώα συντροφιάς.
Από την τάση αυτή δεν ξεφεύγει η Ελλάδα, καθώς από την περίοδο της πανδηµίας και µετά η αγορά κατοικιδίων έχει πάρει την ανιούσα, αντικατοπτρίζοντας όχι µόνο την αγάπη των Ελλήνων για τα ζώα, αλλά και την αυξηµένη σηµασία που δίνουν πλέον στην προσεκτική φροντίδα και την υγεία των κατοικιδίων τους.
Αυτή η δυναµική άνοδος της αγοράς προϊόντων για κατοικίδια στην Ελλάδα αποτελεί µια τεράστια ευκαιρία για επενδύσεις. Δεν είναι, λοιπόν, τυχαίο ότι η ανερχόµενη αγορά κατοικιδίων στην Ελλάδα και οι εγχώριοι παίκτες έχουν ήδη προσελκύσει το ενδιαφέρον ξένων επενδυτών. Σε αυτό το περιβάλλον, οι επιχειρηµατίες που θα ανταποκριθούν στις εξελισσόµενες ανάγκες της αγοράς και θα προσφέρουν καινοτόµα προϊόντα και υπηρεσίες είναι εκείνοι που θα µπορέσουν να διαµορφώσουν τον κλάδο και να κατακτήσουν µερίδιο αγοράς.
Στην Ελλάδα, η ιστορία της Pet City Group ενσαρκώνει ίσως καλύτερα από όλες τις άλλες εταιρείες του κλάδου αυτό το πνεύµα της δυναµικής ανάπτυξης. Ξεκινώντας ως µια µικρή οικογενειακή επιχείρηση µε πάθος για τα ζώα, η Pet City Group κατάφερε να εξελιχθεί στην Ελλάδα σε έναν αδιαµφισβήτητο ηγέτη της αγοράς φροντίδας κατοικιδίων, κατέχοντας µερίδιο πάνω από το 30% της αγοράς pet shop που δεν ανήκουν σε σούπερ-µάρκετ και διαχειριζόµενη σήµερα ένα δίκτυο 91 καταστηµάτων.
Η δυναµική της εταιρείας δεν άργησε να µπει στο ραντάρ µεγάλων επενδυτών, που είδαν την ελληνική εταιρεία ως µια καλή αφετηρία για να µπορέσουν να ξεδιπλώσουν τις επιχειρηµατικές τους δράσεις στη χώρα µας, ποντάροντας σε αυτή την ανερχόµενη –για τη χώρα µας– αγορά. Έτσι, πριν από δύο χρόνια, η Pet City Group πέρασε στο χαρτοφυλάκιο της BC Partners, µιας από τις µεγαλύτερες και πιο έµπειρες εταιρείες διαχείρισης ιδιωτικών κεφαλαίων στην Ευρώπη, η οποία αποτελεί πλέον και τον κύριο µέτοχο της εταιρείας. Η BC Partners διαχειρίζεται κεφάλαια περί τα 40 δισεκατοµµύρια ευρώ, ενώ έχει επιδείξει εξαιρετικό ιστορικό επενδύσεων τόσο στον τοµέα της φροντίδας κατοικιδίων όσο και στον κλάδο των υπηρεσιών ιατρικής φροντίδας ζώων.
Πέραν της Pet City Group, η BC Partners είναι επίσης ο βασικός µέτοχος της PetSmart, της µεγαλύτερης ειδικευµένης λιανικής αλυσίδας κατοικιδίων στη Βόρεια Αµερική, µε πάνω από 1.650 καταστήµατα, αλλά και της Chewy, του µεγαλύτερου online καταστήµατος κατοικιδίων στη Βόρεια Αµερική, ενώ έχει επενδύσει και στη VetPartners, την κορυφαία αλυσίδα κτηνιατρικών υπηρεσιών στο Ηνωµένο Βασίλειο και µε παρουσία σε εννέα χώρες. Οι κινήσεις αυτές έχουν µετατρέψει την BC Partners σε έναν κολοσσό στη βιοµηχανία κατοικίδιων ζώων και αποδεικνύουν ότι έχει όλη την τεχνογνωσία που απαιτείται για να οδηγήσει υψηλότερα την Pet City. Όλα δείχνουν, λοιπόν, ότι η Pet City Group βρίσκεται σε... καλά χέρια και οι προβλέψεις µόνο αισιόδοξες µπορούν να είναι για το µέλλον της.
Σήµερα, δύο χρόνια µετά την είσοδο νέας διοικητικής οµάδας στην εταιρεία, µε πρόεδρο τον επικεφαλής της BC Partners, Νίκο Σταθόπουλο, και διευθύνοντα σύµβουλο τον Γιάννη Γαβριηλίδη, µε πολυετή εµπειρία σε 3 διαφορετικούς κλάδους και 3 διαφορετικές χώρες σε παγκόσµιες και κορυφαίες εταιρείες, όπως η PepsiCo USA, η Barilla America, η Coca-Cola 3E, η TIM-Wind και η Public, η Pet City Group διαθέτει αυτή τη στιγµή ένα δίκτυο 91 εταιρικών καταστηµάτων, τέσσερα ηλεκτρονικά καταστήµατα, πέντε κτηνιατρικά ιατρεία και είκοσι κοµµωτήρια. Διαθέτει προσωπικό 800 υπαλλήλων, που είναι εφοδιασµένο µε τις απαραίτητες γνώσεις και εργασιακές εµπειρίες ώστε να εξυπηρετεί τους 3.200.000 πελάτες που εισέρχονται στα καταστήµατά της ετησίως. Επιπλέον, τα προϊόντα που διατίθενται από τα Pet City ξεπερνούν τις 17.000, περιλαµβάνοντας παγκοσµίως επώνυµες και αναγνωρισµένες εταιρείες.
Η ιστορία
Η εταιρεία Pet City Group είναι επιχείρηση οικογενειακού χαρακτήρα που ιδρύθηκε το 1988. Από το 1988-1995 η εταιρεία δραστηριοποιούνταν στη χονδρική πώληση προϊόντων για κατοικίδια, µε πελατολόγιο που ξεπερνούσε τα 1.200 pet shops σε όλη την Ελλάδα. Ωστόσο το 1996 το επιχειρηµατικό ενδιαφέρον της εταιρείας στράφηκε στη λιανική πώληση, µε αντικείµενο την εισαγωγή και εµπορία τροφών κατοικίδιων ζώων και αξεσουάρ.
Έτσι, το 1998 εγκαινιάστηκε το πρώτο κατάστηµα λιανικής της Pet City στην περιοχή της Παιανίας. Αργότερα θα κάνει την εµφάνισή του το δεύτερο κατάστηµα –και το πρώτο mega κατάστηµα– στη Γλυφάδα. To 2008 αποτελεί χρονιά-ορόσηµο για την Pet City, καθώς προχωρά σε ένα αρκετά µεγάλο επιχειρηµατικό βήµα: την έναρξη λειτουργίας του υπερσύγχρονου κτηνιατρικού κέντρου "Vet City", που στεγάζεται άνωθεν του καταστήµατος Pet City στη Γλυφάδα.
Τα χρόνια που ακολούθησαν η εταιρεία επέκτεινε σταθερά το δίκτυο καταστηµάτων της, ενώ το 2017 µετέφερε τα κεντρικά της γραφεία-αποθήκες σε νέες ιδιόκτητες εγκαταστάσεις 20.000 τ.µ. Κατά τη διάρκεια του ίδιου έτους συνέχισε την ανάπτυξη του δικτύου της εκτός Αττικής, µε ένα κατάστηµα στη Θεσσαλονίκη.
Από την πλούσια ιστορία της Pet City δεν θα µπορούσαν να λείπουν και οι στρατηγικές συµφωνίες. Το 2001 η Pet City εξαγόρασε την εταιρεία City Zoo, η οποία κατείχε ένα κατάστηµα στο Χαϊδάρι, ενώ το 2006 προχώρησε στην εξαγορά δύο πολύ γνωστών, για την εποχή, αλυσίδων µε προϊόντα για κατοικίδια, της Grekovet και της Pet Champion. Το 2021 η εταιρεία προχώρησε στην απόκτηση και του online shop gatoskilo.gr, ενδυναµώνοντας περαιτέρω την παρουσία της στον χώρο των ηλεκτρονικών αγορών.
Το 2021 ήταν και η χρονιά που η Pet City πέρασε από την οικογένεια Μαντζουρανάκη στο portfolio της BC Partners, ενώ το 2022 "είδε" την εταιρεία να καταγράφει εντυπωσιακή επέκταση, προσθέτοντας 12 καταστήµατα λιανικής στο δίκτυό της. Ο νέος CEO της εταιρείας, Γιάννης Γαβριηλίδης, είχε δηλώσει τότε σχετικά µε την απόκτηση του gatoskilo: "Η εξαγορά αυτή είναι ένα πρώτο, αλλά πολύ σηµαντικό δείγµα του µετασχηµατισµού του Pet City. Η στρατηγική µας, πέρα από την πολυκαναλικότητα, έχει στο πλάνο και την άµεση γεωγραφική επέκταση αλλά και παροχή υπηρεσιών, όπως κτηνιατρεία, grooming και φαρµακεία µέσα από τα καταστήµατά µας – στο επίκεντρο είναι η εµπειρία του πελάτη και η αγάπη και φροντίδα για τα κατοικίδιά µας".
Η επέκταση της παρουσίας της Pet City συνεχίζεται δυναµικά και το 2023, καθώς η εταιρεία έχει ήδη ενισχύσει το δίκτυό της µε επτά νέα καταστήµατα λιανικής, πέντε επιπλέον πλήρως λειτουργικά κτηνιατρικά ιατρεία και ένα κοµµωτήριο.
Επιπλέον, ο µετασχηµατισµός της Pet City τα δύο τελευταία χρόνια είναι εµφανής σε πολλά µέτωπα: στην ανανέωση των υφιστάµενων καταστηµάτων και στην προσθήκη νέων, στη δηµιουργία µιας νέας ολοκληρωµένης εµπειρίας στο ταξίδι του πελάτη, στην εφαρµογή νέων κριτηρίων και µέτρησης στην εξυπηρέτηση, στη βελτίωση της γκάµας διατροφικών επιλογών pet food και αξεσουάρ, στην εισαγωγή καινοτόµων προϊόντων, στην ταύτιση µε τις νέες τάσεις και τις σηµερινές ανάγκες του pet parent, στις στρατηγικές συνεργασίες για καλύτερη εξυπηρέτηση των πελατών, στην ενίσχυση του ηλεκτρονικού εµπορίου και στην αναβάθµιση των συστηµάτων και των διαδικασιών.
Οι οικονοµικές επιδόσεις
Η ανταπόκριση του κόσµου αποτυπώνεται και από τα οικονοµικά αποτελέσµατα της εταιρείας, που εµφανίζουν διψήφια οργανική ανάπτυξη.
Σύµφωνα µε τις τελευταίες δηµοσιευµένες οικονοµικές καταστάσεις της, η εταιρεία εµφάνισε το 2021 κύκλο εργασιών 50,7 εκατ. ευρώ, από 45,7 εκατ. το 2020, σηµειώνοντας αύξηση 11,1%. Το καθαρό της αποτέλεσµα είχε διαµορφωθεί σε κέρδη 6,2 εκατ. ευρώ, έναντι κερδών 5,5 εκατ. ευρώ της προηγούµενης χρήσης. Στις 31 Δεκεµβρίου 2021 το σύνολο των υποχρεώσεων της εταιρείας διαµορφωνόταν στα 7,8 εκατ. ευρώ, από 9,6 εκατ. το 2020, και το σύνολο των ιδίων κεφαλαίων της στα 19,6 εκατ. ευρώ, από 13,3 εκατ. το 2020. Σηµειωτέον πως το 2018 ο κύκλος εργασιών της εταιρείας ανερχόταν στα 35 εκατ. ευρώ.
Τα εντυπωσιακά αυτά νούµερα αποκτούν ακόµα µεγαλύτερη σηµασία αν λάβουµε υπόψη τις προκλήσεις που αντιµετώπισε στη χώρα µας, αλλά και παγκοσµίως, ο τοµέας του λιανεµπορίου κατά την περίοδο της πανδηµίας. Η επίτευξη αυτών των επιδόσεων κατά τη διάρκεια αυτής της δύσκολης περιόδου αποδεικνύει την ανθεκτικότητα και τη δυνατότητα προσαρµογής της εταιρείας σε προκλήσεις.
Παρά τις σοβαρές κοινωνικές και οικονοµικές αναταραχές που προκάλεσε η πανδηµία, παρουσιάζει ενδιαφέρον το γεγονός ότι η Pet City δεν επηρεάστηκε οικονοµικά, σε µια ένδειξη ότι ο κλάδος των κατοικίδιων ζώων στη χώρα όχι µόνο παρέµεινε ανθεκτικός, αλλά συνέχισε να ανθίζει. Φαίνεται ότι µεγάλη µερίδα του πληθυσµού είδε στα ζώα συντροφιάς το "αντίδοτο" στην πανδηµία, και ειδικότερα στην καραντίνα, που οδήγησε πολλούς από εµάς στην κοινωνική αποµόνωση. Έτσι, η πανδηµία βοήθησε να ενισχυθεί µια τάση η οποία έτσι κι αλλιώς ήταν ανοδική τα τελευταία χρόνια στη χώρα µας.
Σύµφωνα µε παλαιότερη έρευνα του ινστιτούτου ΔιαΝΕΟσις, το 43% των Ελλήνων δήλωναν το 2022 πως έχουν κάποιο κατοικίδιο ζώο. Είναι αξιοσηµείωτο ότι το συνολικό µηνιαίο οικογενειακό εισόδηµα δεν φαίνεται να αποτελεί κριτήριο για την υιοθέτηση κατοικιδίου, καθώς, ακόµα και όσοι δήλωσαν πολύ χαµηλό εισόδηµα ή ακόµα και ότι δεν τα βγάζουν πέρα οικονοµικά,αναφέρουν πως έχουν ένα, δύο ή ακόµα και τρία κατοικίδια ζώα, σε ελαφρώς µεγαλύτερα ποσοστά από τους υπόλοιπους.
Δεν είναι τυχαίο πως το 2021 ψηφίστηκε στη χώρα µας κι ένα νέο νοµοσχέδιο για τα ζώα συντροφιάς, σε µια επιπλέον ένδειξη της αυξανόµενης σηµασίας που δίνεται πλέον στον κλάδο στη χώρα µας. Σηµειωτέον ότι το νοµοσχέδιο ξεσήκωσε αρχικά θύελλα αντιδράσεων, καθώς η αρχική του πρόβλεψη ήθελε την υποχρεωτική στείρωση όλων των ζώων. Ωστόσο τροποποιήθηκε πριν από την κατάθεσή του στη Βουλή και προστέθηκε η δυνατότητα παράκαµψης αυτής της υποχρέωσης εφόσον έχει αποσταλεί δείγµα γενετικού υλικού (DNA) του ζώου.
Επενδυτικό πλάνο 40 εκατ. ευρώ
Αξίζει να σηµειωθεί ότι η Pet City Group έχει βάλει ήδη σε εφαρµογή ένα φιλόδοξο επενδυτικό πλάνο ύψους άνω των 40 εκατοµµυρίων ευρώ, αναβαθµίζοντας τη στρατηγική της για περαιτέρω ανάπτυξη. Ένας από τους κύριους στόχους αυτής της επένδυσης είναι η επέκταση του δικτύου καταστηµάτων της, µε τη φιλοδοξία να ξεπεράσει τα 200 καταστήµατα, προσφέροντας πανελλαδική κάλυψη.
Το επενδυτικό αυτό πλάνο δεν επικεντρώνεται, όµως, µόνο στην αύξηση του αριθµού των καταστηµάτων, αλλά και στη βελτίωση της συνολικής εµπειρίας του καταναλωτή. Επιδιώκει, ειδικότερα, να βελτιώσει την εµπειρία του "pet parent" τόσο εντός όσο και εκτός του καταστήµατος.
*Αναδημοσίευση από το περιοδικό Forbes Δεκεμβρίου που κυκλοφορεί.