Ν. Λαβίδας (ΑΒ Βασιλόπουλος): Τα σούπερ-µάρκετ συγκεντρώνονται στους 10 µεγάλους παίκτες

Ν. Λαβίδας (ΑΒ Βασιλόπουλος): Τα σούπερ-µάρκετ συγκεντρώνονται στους 10 µεγάλους παίκτες

Μια σειρά από στοιχήματα και προκλήσεις. Κατ’ αυτόν τον τρόπο θα µπορούσε κανείς να περιγράψει την καθηµερινότητα του Διευθύνοντα Συµβούλου της ΑΒ Βασιλόπουλος, Νίκου Λαβίδα. Έχοντας αναλάβει καθήκοντα στα τέλη Αυγούστου του 2022, έπειτα από µια περίοδο σηµαντικών δοµικών αλλαγών και αποχωρήσεων προσώπων µε πολυετή παρουσία στην επιχείρηση, ήρθε στα πράγµατα µε την εκτεταµένη εµπειρία στο λιανεµπόριο και τη βιοµηχανία τροφίµων, µε σκοπό να επιστρέψει στην εποχή που η ΑΒ Βασιλόπουλος πρέσβευε σε όλες τις εκφάνσεις της το µότο: "Και του Πουλιού το Γάλα".

 

Αναφερόµενος στην πολυσυζητηµένη συγκέντρωση στον κλάδο των σούπερ-µάρκετ, είναι σαφής. Λέει ότι αυτή δεν θα γίνει µεταξύ των µεγάλων της αγοράς, αλλά επέρχεται µέσω της συρρίκνωσης και απορρόφησης των µικρότερων αλυσίδων. Εκτός των άλλων, προαναγγέλλει πλάνο επενδύσεων 180 εκατοµµυρίων ευρώ κατά την προσεχή τριετία στην ΑΒ Βασιλόπουλος, ενώ εκφράζει την πεποίθηση ότι φέτος η εταιρεία θα επιστρέψει στην κερδοφορία µετά τις ιδιαίτερες συνθήκες του 2022, όπου ύστερα από αρκετά χρόνια γύρισε σε ζηµίες, δεχόµενη σηµαντική επιβάρυνση από την ενέργεια, το µεταφορικό κόστος και την προσπάθεια για την αντιµετώπιση της ακρίβειας. 

Συνέντευξη στον Χάρη Φλουδόπουλο 

- Πρόσφατα, κύριε Λαβίδα, κάνατε εκτενή αναφορά στο µοντέλο του franchise. Έχετε ήδη δηµιουργήσει αρκετά καταστήµατα µικρότερου µεγέθους-βεληνεκούς. Τι θα δούµε από τώρα και στο εξής;

Το µοντέλο franchise αποτελεί βασικό µοχλό ανάπτυξης για το µέλλον. Αυτό που παρατηρούµε είναι ότι γενικά τα µικρά καταστήµατα, τα καταστήµατα γειτονιάς, είναι αυτά που παρουσιάζουν και τη µεγαλύτερη ανάπτυξη σε σύγκριση µε τις υπόλοιπες τυπολογίες καταστηµάτων. Εάν δείτε τα στοιχεία, παρουσιάζουν µια αύξηση της τάξης του 15,6% το 2023. Πρόκειται για το κοµµάτι της αγοράς που αναπτύσσεται περισσότερο, το οποίο είναι αναµενόµενο, καθώς ο κόσµος αναζητά αυτή την ευκολία. Αυτήν τη στιγµή διαθέτουµε γύρω στα 244 καταστήµατα και ανοίγουµε περίπου 50 καταστήµατα franchise τον χρόνο. Πρόκειται κυρίως για µικρά καταστήµατα γειτονιάς, τα λεγόµενα "Shop and Go". Ουσιαστικά, η προσπάθειά µας επικεντρώνεται στο να πιάσουµε αυτήν την τάση...

Αυτήν τη στιγµή έχουµε περίπου 160 franchisees, καθώς κάποιοι έχουν και περισσότερα από ένα καταστήµατα, που απασχολούν συνολικά περισσότερους από 2.000 ανθρώπους. Άρα, µέσα από αυτό το µοντέλο, έχουν δηµιουργηθεί θέσεις εργασίας. Οι ενδιαφερόµενοι franchisees, αρκεί να έχουν όρεξη για δουλειά, δεν θα δυσκολευτούν να γίνουν συνεργάτες µας. O franchisee κατά βάση χρειάζεται να έχει µονάχα ένα µικρό κεφάλαιο κίνησης και όλα τα υπόλοιπα τα αναλαµβάνουµε εµείς, ακόµα και την εύρεση του ακινήτου. Στη συνέχεια, του δίνουµε το κεφάλαιο, το οποίο αξιοποιείται για την ανάπτυξη του καταστήµατος ΑΒ, από εκεί και πέρα, ξεκινάει τη λειτουργία του και σε βάθος δεκαετίας αποπληρώνει άτοκα την αρχική του επένδυση.

- Με ποιον τρόπο µεταβάλλεται το µοντέλο λειτουργίας σας; Μετατοπίζεται ένα κοµµάτι στο franchise και ένα άλλο κοµµάτι ενδιαφέροντος πηγαίνει σε µεγαλύτερα καταστήµατα, κεντρικά καταστήµατα, όπου θα δώσετε µεγαλύτερο βάρος στο προσεχές διάστηµα;

Προσπαθούµε στα µεγάλα µας τα καταστήµατα να προσφέρουµε την ίδια εξυπηρέτηση και τη φιλική ατµόσφαιρα που θα βρει κάποιος και σε ένα µικρό κατάστηµα της γειτονιάς. Πώς πρόκειται να το πετύχουµε αυτό: ενισχύοντας το κοµµάτι της εξυπηρέτησης. Θέλουµε να µεταφέρουµε την προσωποποιηµένη εξυπηρέτηση των µικρών καταστηµάτων στα µεγαλύτερα. Στόχος είναι να ελευθερώσουµε εργατοώρες από καθηµερινές εργασίες, όπως, για παράδειγµα, να αλλάζουµε τα ταµπελάκια τιµής στα ράφια, εφόσον αυτό µπορεί να γίνεται µέσα από ηλεκτρονικά συστήµατα, και να αφιερώσουµε περισσότερο ποιοτικό χρόνο στην εξυπηρέτηση. Αντίστοιχα, προσπαθούµε µε την τοποθέτηση περισσότερων αυτόµατων ταµείων να εξυπηρετήσουµε ταχύτερα και αποτελεσµατικότερα τους πελάτες µας. Με αυτόν τον τρόπο, όποιος πελάτης επιθυµεί που έχει δύο ή τρία πράγµατα εξυπηρετείται πιο γρήγορα, πληρώνοντας εύκολα και γρήγορα, χωρίς αναµονή σε ουρές. Επενδύουµε περί τα 3 εκατ. ευρώ τον χρόνο σε τέτοιου είδους τεχνολογίες για την αναβάθµιση των καταστηµάτων µας. 

- Το σύνολο επενδύσεων στην τριετία ποιο είναι από πλευράς ΑΒ Βασιλόπουλος; 

Για την επόµενη τριετία θα δαπανήσουµε περίπου €180 εκατ. Από αυτά, περίπου τα €120 εκατ. αφορούν σε επενδύσεις στο υφιστάµενο δίκτυο, είτε έχουν να κάνουν µε τις υποδοµές µας στην τεχνολογία, τις ανακαινίσεις των καταστηµάτων και την αναβάθµιση των logistics. Επιπλέον αυτών, €40 εκατ. θα επενδυθούν σε νέα καταστήµατα και τα €20 εκατ. σε πράσινη ανάπτυξη. 

- Σε µία από τις συνεντεύξεις Τύπου που έχετε παραθέσει, χαρακτηριστική σας αναφορά ήταν ότι προσπαθείτε να αποδείξετε πως δεν είστε µια ακριβή αλυσίδα, όπως κάποιοι νοµίζουν. Το έχετε καταφέρει;

Πρώτα από όλα, για να αλλάξει αυτή η αντίληψη, θέλει πάρα πολύ χρόνο. Δεν µπορείς να πεις ότι από τη µία στιγµή στην άλλη το καταφέρνεις. Η αλήθεια είναι ότι έχουµε επενδύσει πάρα πολλά σε αυτό το κοµµάτι προκειµένου να τα καταφέρουµε, αλλά θέλει υποµονή. Τι έχουµε κάνει µέχρι στιγµής: επενδύουµε περίπου 230 εκατοµµύρια κάθε χρόνο σε προωθητικές ενέργειες. Επίσης, έχουµε µία άλλη επένδυση που δεν είναι εµφανής, άλλα €20 εκατ. που τα διαθέτουµε σε πόντους µέσω του προγράµµατος πιστότητας AB Plus. Επιπλέον, έχουµε µια σειρά από προϊόντα πρώτης ανάγκης, περί τους 800 κωδικούς, τους οποίους προσπαθούµε να διαθέτουµε στη χαµηλότερη τιµή της αγοράς. Όλες αυτές οι ενέργειες έχουν άµεσο αντίκτυπο στην κερδοφορία µας, όπως άλλωστε φαίνεται στους δηµοσιευµένους ισολογισµούς µας. 

Νίκος Λαβίδας ΑΒ ΒΑΣΙΛΟΠΟΥΛΟΣ

 

- Σε ό,τι έχει να κάνει µε το νέο κατάστηµα, που θα λειτουργήσει, καλώς εχόντων, τον Νοέµβριο στο Ίδρυµα Μιµικοπούλειο στη Λεωφόρο Κηφισίας, ένα κατάστηµα που πέρασε από διάφορες περιπέτειες για να φτάσει να βρίσκεται στο κατώφλι της ολοκλήρωσης. Τι αναµένεται λοιπόν να προσφέρει, δεδοµένου και ότι βρίσκεται σε έναν κεντρικό κόµβο;

Όπως είπατε πολύ σωστά, πέρασε από τα χίλια κύµατα αυτή η επένδυση, η οποία έχει φτάσει αισίως τα €11 εκατ. Μέσα στο τελευταίο χρονικό διάστηµα αυξήθηκε κατά πολύ το κόστος των υλικών, οπότε η επένδυση ξεπέρασε τις αρχικές µας προβλέψεις. Παρ’ όλα αυτά, είµαστε πολύ αισιόδοξοι για το συγκεκριµένο κατάστηµα. Θα είναι µια έκπληξη, καθώς θα δοκιµάσουµε πάρα πολλά καινούργια concepts, τα οποία θα εφαρµόσουµε και στα υπόλοιπα Mega καταστήµατά µας, όπως στο Ελληνικό, και την Εθνική (Νέα Ερυθραία).

- Σας ενδιαφέρει η οργανική ανάπτυξη, θα επενδύσετε 120 εκατοµµύρια στην τριετία για το δίκτυο. Ωστόσο υπάρχει και η µη οργανική ανάπτυξη. Έχετε κάνει κάποιες προσπάθειες εξαγορών, συζητήσεις στο προηγούµενο διάστηµα. Παραµένει ένα κοµµάτι της στρατηγικής σας µια πιθανή εξαγορά;

Θεωρώ ότι πλέον είναι γενικά δύσκολο να γίνουν εξαγορές αυτού του επιπέδου. Για δύο λόγους. Από τη µια µεριά έχουµε κάποιους µεγάλους παίκτες της αγοράς, οι οποίοι δεν δείχνουν διάθεση να πουλήσουν. Γιατί, για να γίνει µία εξαγορά, θα πρέπει να το θέλουν και τα δύο µέρη. Όσον αφορά στους υπόλοιπους, θεωρώ ότι σιγά-σιγά θα πάψουν να είναι ελκυστικοί στόχοι, διότι δηµιουργούν δίκτυα µέσα από εξαγορές µικρότερων, µη βιώσιµων καταστηµάτων. Με άλλα λόγια, είναι προτιµότερο να επενδύουµε στην οργανική ανάπτυξή µας και στο δίκτυο franchise, στα σηµεία που θέλουµε εµείς, παρά να εξαγοράσουµε µια αλυσίδα που να έχει 100 και περισσότερα καταστήµατα.

"Το κοινωνικό αποτύπωµα του ιδρυτή της ΑΒ είναι τεράστιο και βασικό µου µέληµα είναι να το αυξήσουµε, αλλά και να είµαστε πρώτοι στην προτίµηση των καταναλωτών".

- Πολλά στελέχη της αγοράς, συζητάτε και εσείς µαζί τους, συζητάω και εγώ, κάνουν λόγο για περαιτέρω συγκέντρωση στον κλάδο. Είναι εκτός πραγµατικότητας κάτι τέτοιο εποµένως;

Η αλήθεια είναι πως ο κλάδος συγκεντρώνεται, αλλά εξαρτάται για το τι είδους συγκέντρωση αναφερόµαστε. Ανά δεκαετία συγκεντρώνεται κατά 10 µονάδες στους 10 µεγάλους παίκτες. Δηλαδή, οι 10 µεγαλύτερες αλυσίδες το 2000 αποτελούσαν το 60% του συνολικού τζίρου της αγοράς. Το 2010 έφτασαν το 70%, ενώ το 2020 το 80%, αντίστοιχα. Σήµερα που µιλάµε βρίσκεται στο 82%, εποµένως κέρδισαν περίπου µία µονάδα τον χρόνο, κυρίως λόγω της συρρίκνωσης των µικρών αλυσίδων.

- Κάνατε πρόσφατα µία κίνηση να συστήσετε ένα ξεχωριστό τµήµα µέσα στην ΑΒ Βασιλόπουλος, µια Διεύθυνση ουσιαστικά, που θα ασχολείται µόνο µε την ιδιωτική ετικέτα. Ποια είναι η στρατηγική σας σε αυτό το κοµµάτι; 

Προσπαθώ να µην την ονοµάζω ιδιωτική ετικέτα, γιατί ειδικά αυτό που κάνουµε είναι να αναπτύσσουµε µάρκες. Στα ελληνικά δεν ξέρω πώς θα µπορούσαµε να το περιγράψουµε. Είναι η διαφορά µεταξύ του private label και του own brand. Τα own brands είναι προϊόντα που διαθέτουµε κατ’ αποκλειστικότητα και διαθέτουν χαρακτηριστικά που τα διαφοροποιούν από τα υπόλοιπα προϊόντα της αγοράς. Χαρακτηριστικό παράδειγµα αποτελεί η σειρά προϊόντων Nature’s Promise, που πρόσφατα λανσάραµε, η οποία περιλαµβάνει προϊόντα που προάγουν την υγιεινή διατροφή, όπως φυσικούς χυµούς και βιολογικά προϊόντα. Θα µου πείτε, έχουν και οι άλλοι φρέσκους χυµούς και βιολογικά προϊόντα. Ναι, αλλά είναι φρέσκος χυµός, κρύας έκθλιψης, χωρίς συντηρητικά. Κάτι διαφορετικό, που δεν υπάρχει στην αγορά. Τα Nature’s Promise προϊόντα διαθέτουν υψηλή ποιότητα, ενώ διατίθενται στην τιµή των µη βιολογικών προϊόντων. 

Ν. Λαβίδας ΑΒ - ΜΟΝΟ ΓΙΑ ΜΕΣΑ

 

- Να πάµε λίγο στα οικονοµικά σας. Κάτι που συζητήθηκε τελευταία: αυξήσατε τον τζίρο το 2022, µε πληθωριστικά βεβαίως χαρακτηριστικά, ωστόσο έπειτα από αρκετά χρόνια εµφανίστηκαν ζηµίες στα αποτελέσµατα της ΑΒ Βασιλόπουλος. Υπήρξαν συγκεκριµένοι λόγοι, τους οποίους εσείς θα µου αναλύσετε ή τους αναλύσατε και στον ισολογισµό. Θα αντιστραφεί αυτό φέτος µέχρι το τέλος της χρονιάς; Θα δούµε ξανά κερδοφορία στο τέλος του 2023;

Όσον αφορά στο 2022, όντως παρουσιάσαµε ζηµίες, αλλά ήταν µια συνειδητή απόφαση. Δηλαδή, µε βάση τον τρόπο που αποφασίσαµε να διαχειριστούµε την κατάσταση, ήταν αναπόφευκτο. Εάν συνυπολογίσουµε όλες αυτές τις αντίξοες συνθήκες που αντιµετωπίσαµε στη χρονιά, την αύξηση του κόστους ενέργειας, τα µεταφορικά, τις νοµοθετικές ρυθµίσεις που έγιναν... όπως το "καλάθι του νοικοκυριού", το πλαφόν στο περιθώριο κέρδους. Ένας ακόµα σηµαντικός επιβαρυντικός παράγοντας είναι το επιπλέον κόστος της ενέργειας, περίπου στα €24 εκατ., ενώ €9 εκατ. προήλθαν από επιπλέον χρεώσεις λόγω του αυξηµένου κόστους των µεταφορικών και των logistics. Γύρω στα €10 εκατ. ήταν τα χρήµατα τα οποία έπρεπε να επενδύσουµε προκειµένου να αντιµετωπίσουµε την ακρίβεια, µε βάση και τα κυβερνητικά µέτρα για το "καλάθι του νοικοκυριού" και το πλαφόν στο κέρδος. Φέτος θα επανέλθουµε στην κερδοφορία, κυρίως επειδή υπάρχει µια πτώση στο κόστος ενέργειας, αλλά και των ενεργειών µας να µειώσουµε κι άλλο την κατανάλωση.

- Ο Αριστοτέλης Παντελιάδης, διευθύνων σύµβουλος του οµίλου My market, έχει εξαγοράσει εταιρεία που ασχολείται µε την εύρεση προσωπικού –το kariera.gr– και τις προάλλες, παρ’ όλα αυτά, τον άκουσα να λέει ότι έχει κάποιες χιλιάδες έλλειµµα, πάνω από 1.000 άτοµα, σε προσωπικό. Είναι τόσο µεγάλο το πρόβληµα;

Είναι πράγµατι τεράστιο πρόβληµα. Εµείς το 2022 –το έχουµε αναφέρει και στον ισολογισµό µας– είχαµε περίπου 14.000 υπαλλήλους. Το 2022 κάναµε 2.000 προσλήψεις και είχαµε περίπου 2.900 αποχωρήσεις, όλες οικειοθελείς. Αµέσως δηµιουργήθηκε ένα έλλειµµα 900 ανθρώπων, το οποίο ακόµη δεν έχουµε καταφέρει να το κλείσουµε. Αυτή τη στιγµή που µιλάµε έχουµε σχεδόν 500 κενές θέσεις. Κάνουµε ενέργειες για να µπορέσουµε να τις καλύψουµε, αλλά δεν είναι καθόλου εύκολο. Αυτό που πρέπει να κάνουµε είναι να γίνουµε όσο το δυνατόν πιο ανταγωνιστικοί και οι συνθήκες δεν µας ευνοούν προς αυτήν την κατεύθυνση. Ωστόσο,  έχουµε κάνει πολλές κινήσεις, επενδύοντας σε µισθούς και παροχές πάνω από 12 εκατοµµύρια ευρώ σε µία χρονιά για τους ανθρώπους µας. Συγκεκριµένα, αυξήσαµε τον κατώτατο µισθό σε πάνω από 800 ευρώ, πάνω από τον κατώτατο µισθό της αγοράς, δώσαµε έξτρα παροχή σε όλους τους εργαζόµενους 50 ευρώ τον µήνα σε επιταγές ΑΒ, επεκτείναµε την ασφαλιστική κάλυψη για όλους τους εργαζόµενους, ενώ προσφέρουµε 7% επιπλέον παροχή για τις αγορές προϊόντων από τα καταστήµατά µας.

- Ως έκπτωση εννοείτε;

Ως έκπτωση, ναι. Επίσης, εξετάζουµε όλες τις συµβάσεις µερικής απασχόλησης και αυξάνουµε ώρες, για να µπορέσουµε να καλύψουµε τα κενά που υπάρχουν στα καταστήµατα. Βέβαια, συνεχίζουµε να επενδύουµε στην εκπαίδευση. Το 2022 µόνο, αφιερώσαµε σχεδόν 270.000 ώρες σε εκπαιδευτικά προγράµµατα. 

"Στο DNA µας υπάρχει η εξυπηρέτηση".

- Αναλάβατε µια θέση γεµάτη προκλήσεις πριν από έναν και κάτι χρόνο, όντας στο τιµόνι της ΑΒ Βασιλόπουλος. Είναι λίγο πιο προσωπική η ερώτηση: Ποιο θα θέλατε να είναι το αποτύπωµά σας κατά τη θητεία σας σε αυτήν τη θέση; Τι θα θέλατε να αφήσετε ως σηµείο αναφοράς; 

Σίγουρα θα ήθελα η αλυσίδα να παρουσιάσει αύξηση πωλήσεων µεγαλύτερη από την αύξηση της αγοράς. Για να το πετύχουµε αυτό, πρέπει να εστιάσουµε στο τρίπτυχό µας: να προσφέρουµε την ποικιλία, την εξυπηρέτηση και, φυσικά, την καλή σχέση ποιότητας-τιµής στους πελάτες µας. Να το πω πολύ απλά, να ενισχύσουµε την αυθεντική κουλτούρα του ΑΒ.

- Τη φιλοσοφία "Και του πουλιού το γάλα" εννοείτε...

"Του πουλιού το γάλα" σηµαίνει πολλά πράγµατα. Γιατί τελικά δεν αρκεί να έχουµε την καλύτερη ποικιλία, πρέπει να έχουµε και "του πουλιού το γάλα" στις τιµές, την εξυπηρέτηση και την ποικιλία. Όταν ο Γεράσιµος Βασιλόπουλος ίδρυσε αυτή την εταιρεία, αυτό είχε στο µυαλό του. Να φτιάξει ουσιαστικά ένα σούπερ-µάρκετ το οποίο παρέχει όλα όσα ο πελάτης θα ήθελε να βρει σε προσιτή τιµή, αλλά συγχρόνως να έχει µια τέλεια εξυπηρέτηση και να αποτελεί ένα υπεύθυνο µέλος της κοινωνίας. Το κοινωνικό αποτύπωµα του ιδρυτή της εταιρείας µας είναι τεράστιο και βασικό µου µέληµα είναι να το αυξήσουµε και να είµαστε πρώτοι στην προτίµηση των καταναλωτών.

- Ποια είναι η µεγαλύτερη πρόκληση, αν θέλετε, που έχετε αντιµετωπίσει έως τώρα;

Το πιο δύσκολο νοµίζω είναι να βγάλουµε από πάνω µας τη ρετσινιά ότι είµαστε ακριβοί. Και θέλει χρόνο και υποµονή. Διότι, όπως είπα, στο DNA µας υπάρχει η εξυπηρέτηση. Κάνουµε τις κατάλληλες ενέργειες για να βελτιώσουµε ακόµα περισσότερο την ποικιλία µας – αυτό που περιέγραφα πριν. Στο ζήτηµα της τιµής µπορεί να κάνουµε ό,τι καλύτερο µπορούµε, να είµαστε και πιο φθηνοί από όλους τους άλλους, αλλά παρ’ όλα αυτά ενδέχεται ο καταναλωτής να αργήσει να το αντιληφθεί.

- Γιατί δηµιουργήθηκε αυτή η εντύπωση όµως;

Όταν µπει κάποιος σε ένα κατάστηµα ΑΒ, θα συναντήσει και κάποια προϊόντα που δεν θα βρει πουθενά αλλού και τελικά ενδέχεται να ξοδέψει περισσότερα από όσα υπολόγιζε. Στην πραγµατικότητα, όµως, δεν κάνει σύγκριση οµοίων πραγµάτων. Δεν µπορεί να συγκρίνει κάποιος το καλάθι σε ένα discounter, ούτε και σε µία αλυσίδα µε επώνυµα προϊόντα, µε το καλάθι σε µία αλυσίδα σαν τη δική µας, που εκτός από όλα τα υπόλοιπα, διαθέτουµε, µεταξύ άλλων, προϊόντα delicatessen, βιολογικά και ειδικά είδη διατροφής.

pin

 

- Ξεχωρίζετε για το κοινωνικό σας πρόσωπο, ωστόσο, ποιοι είναι οι κυριότεροι τοµείς δράσης σας στον τοµέα της εταιρικής υπευθυνότητας;

Το κοµµάτι της κοινωνικής υπευθυνότητας είναι αναπόσπαστο µέρος της στρατηγικής µας. Το 2022, η ΑΒ Βασιλόπουλος και ο όµιλός µας (Ahold Delhaize) ανέλαβαν τη δέσµευση να διατηρήσουν την υπερθέρµανση του πλανήτη σε όχι περισσότερο από +1,5°C. Για να το καταφέρουµε αυτό, γίναµε µέλη της πρωτοβουλίας Science Based Targets (SBTi), που στόχο έχει να δεσµεύσει τα µέλη να µειώσουν τις εκποµπές διοξειδίου του άνθρακά (CO2) τους σε τέτοιο βαθµό που να διατηρήσουν το επίπεδο της υπερθέρµανσης του πλανήτη κάτω από 1,5°C. Το µεγαλύτερο µέρος των εκποµπών CO2 προέρχεται από τα προϊόντα που εµπορευόµαστε. Εποµένως, είναι σηµαντικό να συνεργαστούµε µε τους προµηθευτές µας για να πετύχουµε τη µείωση του αποτυπώµατός τους. Μαζί µπορούµε να έχουµε µεγαλύτερη επιρροή και έτσι να πετύχουµε τον κοινό µας στόχο να διατηρήσουµε την υπερθέρµανση του πλανήτη κάτω από 1,5°C. Σύντοµα θα λανσάρουµε µία πλατφόρµα για τους προµηθευτές µας που θα µπορούν εκεί να αντλήσουν πληροφορίες και να βοηθηθούν σε σχέση µε τη διαδικασία. Παράλληλα, προσπαθούµε να καταπολεµήσουµε τη σπατάλη τροφίµων, µε σηµαντικά προγράµµατα, και των πλαστικών κατά 50% µέχρι το 2025, ενώ στοχεύουµε σε µηδενικές εκποµπές αερίων µέχρι το 2050. Έχουµε  αναπτύξει το πρώτο και µόνο Ατοµικό σύστηµα Ανακύκλωσης στην Ευρώπη µε πάνω από 100 κέντρα ανακύκλωσης. Επιπλέον στηρίζουµε διαρκώς την κοινωνία και στεκόµαστε δίπλα σε όσους µας έχουν ανάγκη στις πιο δύσκολες στιγµές. Χαρακτηριστικά να αναφέρω το πρόγραµµα ΔΙΑΤΡΟΦΗ, µέσω του οποίου προσφέρουµε καθηµερινά ένα υγιεινό, αλλά ταυτόχρονα υψηλών προδιαγραφών γεύµα, σε µαθητές σχολείων σε όλη την Ελλάδα σε συνεργασία µε το Ινστιτούτο Prolepsis. Από το 2014 µέχρι και σήµερα έχουµε προσφέρει µέσα από το Πρόγραµµα ΔΙΑΤΡΟΦΗ 1.100.000 υγιεινά γεύµατα σε µαθητές σε 226 σχολεία σε όλη την Ελλάδα. Επίσης είµαστε περήφανοι για το πρόγραµµα "Τρόφιµα Αγάπης", το οποίο είναι ένα οργανωµένο πρόγραµµα δωρεάς τροφίµων και πρωτοπόρο του είδους του, αν µου επιτρέπετε. Καθηµερινά, συλλέγουµε υγιή τρόφιµα, που όµως έχουν καταστεί µη εµπορεύσιµα λόγω κοντινής ηµεροµηνίας λήξης ή λόγω ταλαιπωρηµένης συσκευασίας, και τα προσφέρουµε σε φορείς και ΜΚΟ που το έχουν ανάγκη. Το 2022 προσφέραµε πάνω από 9 εκατοµµύρια γεύµατα σε συνανθρώπους µας µέσα από το πρόγραµµα, ενώ στηρίζουµε πάνω από 120.000 συνανθρώπους µας, από περισσότερα από 250 ιδρύµατα και φορείς σε όλη την Ελλάδα. Όραµά µας είναι να δίνουµε τον καλύτερό µας εαυτό για να κάνουµε τη διαφορά στις ζωές των ανθρώπων. Διότι πιστεύουµε πως το καλό είναι για όλους. 

* Αναδημοσίευση από την ελληνική έκδοση του περιοδικού Forbes