Οι μετοχές των ελληνικών διυλιστηρίων και ο κόφτης της εισφοράς

Οι μετοχές των ελληνικών διυλιστηρίων και ο κόφτης της εισφοράς

Απόστολος Μάνθος (ΝΕΑ ΦΩΤΟ, ΤΕΤΡΑΓΩΝΗ, 11/2021)
Του Αποστόλου Μανθού

Η συμπεριφορά των μετοχών των δύο ελληνικών διυλιστηρίων στις τελευταίες συνεδριάσεις θυμίζει λίγο τον κόφτη που μπαίνει σε λειτουργία  στα αυτοκίνητα υψηλού κυβισμού όταν ξεπερνούν κάποιο "υπερβολικό" όριο ταχύτητας. Εκεί, λοιπόν,  που οι μέτοχοι  απολάμβαναν την αυξημένη ιπποδύναμη που τους έδιναν τα απίστευτα οικονομικά μεγέθη του πρώτου εξαμήνου του 2022 πατώντας τέρμα το ανοδικό γκάζι ήρθε ο ξαφνικός κόφτης της Κομισιόν με την απόφαση επιβολής "έκτακτης και προσωρινής εισφοράς" επί των υπερκερδών  για το ταμείο της ενεργειακής αλληλεγγύης.  

Να υπενθυμίσουμε ότι σύμφωνα με τις ανακοινώσεις των οικονομικών αποτελεσμάτων του πρώτου εξαμήνου για το 2022, τα προσαρμοσμένα καθαρά κέρδη εκτοξεύθηκαν για μεν τα Ελληνικά Πετρέλαια στο +2.992% φτάνοντας  στα 371 εκατ. ευρώ από  12 εκατ. ευρώ για την αντίστοιχη περίοδο του 2021 και στο +738,3% για τη Motor Oil όπου και διαμορφώθηκαν στα 503 εκατ. ευρώ από 60 εκατ. ευρώ.

Υπερκέρδη όμως που σίγουρα δημιουργούν εσφαλμένη εντύπωση μιας που σε ένα μεγάλο ποσοστό οφείλονται στα ιστορικά υψηλά περιθώρια διύλισης λόγω των πολύ ισχυρών εξαγωγών (το 80% των πωλήσεων της Motor Oil και πάνω από το 60% των ΕΛΠΕ κατευθύνεται σε αγορές του εξωτερικού) την επαναφορά της φυσιολογική διακίνησης στην ελληνική αγορά μετά την υγειονομική κρίση και της αυξημένης ζήτησης λόγω της επέλασης του τουρισμού.

Εδώ που τα λέμε, πού ήταν η φορολογική αλληλεγγύη  των "υπερκερδών" όταν οι δύο όμιλοι είχαν υποστεί κατάρρευση στη ζήτηση με τα μεγάλα lockdown το 2020 και 2021;

Το κύριο όμως θέμα που απασχολεί τις διοικήσεις και των δύο Ομίλων είναι ότι μετά από μια δύσκολη διετία ανέμεναν πώς και πώς την αύξηση της ζήτησης για να μπορέσουν μέσα από αυτή την εξελισσόμενη  κερδοφορία να βάλουν μπροστά εκπληρώνοντας τα δαπανηρά πλάνα για την πράσινη μετάβασή τους με την υλοποίηση σημαντικών επενδύσεων στις ΑΠΕ. Αν πέσει τώρα ο φορολογικός δάκτυλος, κάποια από τα πλάνα θα τραβηχτούν αναγκαστικά πιο πίσω στην εκτέλεσή τους.

Στο ταμπλό τώρα και εν αναμονή της τελικής απόφασης για την εφαρμογή ή μη της έκτακτης φορολόγησης των "υπερκερδών", οι μετοχές των δύο Ομίλων έχουν υποστεί μέσα σε τέσσερις συνεδριάσεις σημαντικές απώλειες που ξεπερνούν σε ποσοστό το -8% προκαλώντας έτσι μια έντονη διαγραμματική ανοδική δυσλειτουργία.

Ξεκινώντας από το εβδομαδιαίο διάγραμμα της μετοχής των Ελληνικών Πετρελαίων (ΕΛΠΕ)  η επιβεβαιωμένη  καθοδική διάσπαση της στήριξης των 6,60 ευρώ θα ανοίξει καθοδικό μέτωπο με την πολύ ισχυρή ζώνη στήριξης των 5,80 με 5,50 ευρώ. Σημεία που όμως είναι αρκετά δύσκολο να προσεγγιστούν όσο η απόφαση δεν έχει πάρει σάρκα και οστά. Επίσης τα πολύ καλά εταιρικά νέα που έρχονται και για το δεύτερο εξάμηνο του 2022 δεν δίνουν και ιδιαίτερες λαβές για τη δημιουργία ισχυρών ρευστοποιήσεων που θα μπορούσαν να σπρώξουν τη τιμή της μετοχής κάτω από ακραίο νεφέλωμα των μεσοπρόθεσμων Bollinger στα 6,05 με 6 ευρώ. Οπωσδήποτε η επαναφορά με αξιώσεις πάνω από τα 6,60 ευρώ θα θέσει εκ νέου ως ανοδικό στόχο την περιοχή των 7,25 ευρώ. Για τους διαγραμματικούς τύπους να σημειώσουμε ότι η τιμή της μετοχής παρά τα αστρονομικά κέρδη δεν έχει καν προσεγγίσει στο ταμπλό τα προ πανδημίας επίπεδα των 8,80 ευρώ. Επίσης από τις αρχές του 2020 έως και τη χθεσινή συνεδρίαση ο μεγαλύτερος όγκος συναλλαγών έχει πραγματοποιηθεί μέσα στο εύρος των 6,24 με 6 ευρώ.

ΕΛΠΕ

Προχωράμε στη διαγραμματική ανάλυση της Motor Oil (ΜΟΗ) όπου θέτει ως άμεσο ζητούμενο τη διακράτηση της βάσης των αγοραστών στα 16,10 με 16 ευρώ. Πιθανή καθοδική καταστρατήγηση των 16 ευρώ θα ανοίξει το δύσκολο κατηφορικό δρόμο προς τα 15,05 ευρώ όπου αποτέλεσε στο παρελθόν το επίπεδο ισχυρότατης αντίστασης στις όποιες ανοδικές ορέξεις των αγοραστών για πάνω από 800 μέρες. Είναι ένα σημείο που δε πρέπει με τίποτα να χαθεί για να μπορέσουμε να πούμε ότι παραμένει σε μακροπρόθεσμη ισχύ το σενάριο ανοδικής κατάλυσης του ορίου των 20 ευρώ. Το σημείο κλειδί που μπορεί να αλλάξει το παιχνίδι υπέρ των αγοραστών είναι η ανακατάληψη των 17,45 ευρώ.  Εδώ τα προ πανδημίας επίπεδα εντοπίζονται στα 21 ευρώ ενώ ο μεγαλύτερος όγκος συναλλαγών που έχει πραγματοποιηθεί από τις αρχές του 2020 έως και χθες εντοπίζεται αρκετά χαμηλότερα στα 13,70 με 13,10 ευρώ.

Motor Oil

THE FUTURE OF DRIVING

Οταν η πολυτέλεια συναντά την τεχνολογική υπεροχή

Περισσότερα από Forbes